Xiaomi gaat Apple voorbij in China, Huawei groeit gestaag door

xiaomi-logo

In het thuisland van Xiaomi, China, heeft het bedrijf een groter marktaandeel dan concurrent Apple. Kantar World Panel komt tot deze conclusie na de periode van januari tot mei van dit jaar te controleren. Kantar beweert verder dat Samsung een marktaandeel heeft van 23% en dat Apple gedaald is naar slects 16%. Xiaomi zit daar tussenin, en hijgt erg in de nek van Samsung met een aandeel van 21%. Met de lancering van de Xiaomi Mi 4 lijkt het nog maar even te duren voordat ze Samsung voorbij gaan.

Xiaomi is eigenlijk net als Huawei een nieuwkomer op de telefoonmarkt (waar Huawei al langer bestaat, en Xiaomi pas sinds 2010) en stunt met smartphones van hoge kwaliteit voor een relatief lage prijs. Menig consument in de westerse wereld hoopt daarom ook dat Xiaomi snel de overstap hiernaartoe maakt.

Een ander Chinees telefoon merk, Huawei, doet het zelf ook erg goed op de smartphonewereld. Hoewel ze het in eigen lang minder goed doen dan Apple, komen ze bij de wereldwijde afzet steeds dichterbij. Na bekendmaking van de jaarcijfers blijkt dat ze de afgelopen jaar een groei in verkoopcijfers van 85% gemaakt hebben. Als ze deze lijn aanhouden, dan zijn ze Apple volgend jaar al voorbij en zouden ze de wereldwijde nummer twee zijn op de smartphonemarkt, achter Samsung.

Huawei zal weliswaar volgend jaar naar verwachting niet zo snel groeien als ze dit jaar gedaan hebben, en met de komst van de iPhone 6 zal Apple hun marktaandeel weer flink verstevigen, maar het is wel een waarschuwing. De nieuwe Chinese telefoon fabrikanten azen erg op hogere plekken op de smartphonemarkt, en dat zal ze waarschijnlijk ook nog wel gaan lukken in de komende jaren.

Leave a Reply